Tancar
02 Març 2021
Salut i rendiment esportiu

“NOVES” FILOSOFIES D’ALIMENTACIÓ: PALEODIETA, FLEXITERIANA I CETOGÈNICA

Actualment, existeixen moltes filosofies d’alimentació i moltes maneres diferents de combinar, de coure i de consumir els aliments. A continuació us n’explicaré 3 que actualment estan més de “moda”:

“NOVES” FILOSOFIES D’ALIMENTACIÓ: PALEODIETA, FLEXITERIANA I CETOGÈNICA
Abans que estudiés farmàcia, PNIE i nutrició esportiva, coneixia tres tipus d’alimentació o filosofies d’alimentació principals: omnívora, vegetariana i vegana. L’alimentació omnívora és la que es basa tan en plantes i en animals, és pròpia dels animals omnívors (porcs, corbs, humans,...). Els omnívors som menjadors oportunistes i generalistes, no estem adaptats per menjar i digerir matèria vegetal ni animal de manera exclusiva. L’alimentació vegetariana és la que es basa principalment en aliments vegetals excloent la carn i el peix. Hi ha moltes subvariants d’alimentació vegetariana: ovovegeteriana (es consumeixen ous, mel i vegetals ; s’elimina la carn, el peix i els làctics amb els seus derivats), lactovegetariana (es consumeixen làctics amb els seus derivats, mel i vegetals; s’elimina la carn, el peix i els ous) i ovolactovegeteriana (es consumeixen tots els vegetals, làctics amb els seus derivats, ous i mel; s’exclou la carn i el peix). Finalment, l’alimentació vegana és aquella que exclou totalment els aliments animals, com ara la carn, el peix, els ous, els làctics amb els seus derivats i la mel. Aquests dos últims tipus d’alimentació se solen fer per motius ètics (evitar el maltractament dels animals) i ecologistes (reduir la contaminació ambiental).

Actualment, existeixen moltes filosofies d’alimentació i moltes maneres diferents de combinar, de coure i de consumir els aliments. A continuació us n’explicaré 3 que actualment estan més de “moda”:

PALEODIETA

La paleodieta és aquella alimentació que segueix la filosofia de vida dels paleolítics (paleovida), els nostres avantpassats que van viure abans de que arribés l’agricultura. L’alimentació es basa en la recol·lecció dels fruits i en la caça o pesca dels animals, per tant, està composta pels següents aliments: verdures, tubercles, carn, peix, ous, fruites, fruits del bosc, fruits secs, llavors i mel excloent els cereals i els llegums, que van arribar amb l’agricultura. També, s’exclouen els processats, els industrials, l’alcohol i els sucres refinats perquè ja estem parlant d’una manipulació i processament dels aliments. Els làctics amb els seus derivats són opcionals, n’hi ha que els inclou a la dieta paleolítica i d’altres, no.
Aquesta filosofia d’alimentació ve acompanyada de l’estil de vida: els paleolítics vivien del que recol·lectaven i del que caçaven, per tant, sempre es movien en dejú ja que sortien quan necessitaven menjar (amb la panxa buida). Actualment, no necessitem recol·lectar fruits, anar a caçar o a pescar perquè tenim botigues on comprar-ho. Però, si volem obtenir els beneficis de la paleodieta cal dur un estil de vida que “imiti” a la dels paleolítics: fer activitat física en dejú, espaiar els àpats i menjar quan hi ha gana real, l’alimentació ha de ser a base dels aliments reals comentats anteriorment i manipular-los el mínim possible.

ALIMENTACIÓ FLEXITERIANA

Els que segueixen aquesta filosofia d’alimentació es consideren “ni vegetarians, ni vegans, ni carnívors ni omnívors” perquè és una alimentació que recorda a la dieta vegetariana però, puntualment, inclouen aliments d’origen animal com ara el peix blau per la seva riquesa en omega 3, la carn de pastura, lliure de pinso i de medicaments que pugui portar, els ous i els làctics ecològics. Es considera una alimentació sana, ja que és rica en vegetals, cereals integrals i llegums amb la seva proteïna vegetal i animal, encara que sigui puntual.

ALIMENTACIÓ CETOGÈNICA

L’alimentació cetogènica o keto es basa en reduir dràsticament els hidrats de carboni de la dieta, potenciar els greixos i mantenir les proteïnes, per tal de “forçar” l’organisme a utilitzar els greixos com a font d’energia i així millorar la flexibilitat metabòlica. Actualment, s’ha posat molt de moda perquè és un tipus d’alimentació que ajuda a perdre pes amb facilitat, ja que l’organisme es veu obligat a consumir greixos de les reserves del cos per obtenir energia sense passar gana.

Per a l’organisme, la font més ràpida i més còmode d’obtenir energia és a partir dels carbohidrats. Però, si ens passem un llarg període de temps d’inanició, arriba a un punt que ha d’obtenir energia a partir dels greixos, produint els famosos cossos cetònics. Aclareixo que en una alimentació cetogènica ben feta, no es produeixen les quantitats de cossos cetònics que hi ha en una diabetis.
Com es fa? S’exclou de l’alimentació els carbohidrats de sucres, cereals, llegums, gran part de tubercles i fruita. Aquesta alimentació està formada principalment per verdures, fruits secs, llavors, carn (blanca, magra), peix (blanc, blau, marisc, cefalòpodes), ous, làctics sencers, algunes fruites (alvocat, fruits del bosc,...), alguns tubercles, greixos vegetals (olives, oli d’oliva, oli de coco, tàperes,...). De tot el que es consumeix, els carbohidrats han de suposar el 10% de les calories diàries com a màxim. Per aquest motiu, l’alimentació cetogènica és predominant en greixos saludables i proteïnes de qualitat.
És recomanable començar aquesta alimentació amb ajuda d’un/a nutricionista per assegurar-se de l’aport adequat de proteïnes, greixos i de la periodicitat dels àpats amb un estil de vida adequat (esport, descans,...).

Així doncs, quina és la millor alimentació?

Com omnívors que som, la meva opinió és que la millor alimentació és aquella que se’t posa més bé, que et satisfà el paladar i que t’aporta l’energia adequada per tot el dia, per fer les activitats i els entrenaments que vols fer. Això sí, a base d’aliments reals i no de processats, de proximitat i ecològics, manipulant-los el mínim possible o amb les coccions i els estris adequats, aportant les proporcions adequades de carbohidrats, greixos i proteïnes en funció de les necessitats de cada un/a.

Menjar és un art, gaudeix-ne!

Ariadna Hernandez
Farmacèutica i psiconeuroimmunòloga esportiva.
Experta en nutrició esportiva.
@ariadnasalutirendiment

Escriu el teu comentari

Comentari