Tancar
02 Maig 2020
Ciclisme BTT

BIOMECÀNICA DEL CICLISME

L'ESPORT ÉS VIDA I ESTÀ DE MODA Sempre ha estat imprescindible mantenir una vida sana i equilibrada a més dels innombrables beneficis físics i psicològics que ens presta una vida activa.

BIOMECÀNICA DEL CICLISME
En l’actualitat cada vegada són més les persones que realitzen esport de forma diària ja sigui per salut, plaer o necessitat. Sempre ha estat imprescindible mantenir una vida sana i equilibrada a més dels innombrables beneficis físics i psicològics que ens presta una vida activa. Tot i la gran quantitat d’avantatges, que com bé diem, comporta la pràctica de qualsevol esport, també és necessari conèixer i posar accent en la metodologia amb la qual es practica, ja que realitzar qualsevol activitat de forma inadequada pot comportar greus conseqüències i problemes per a la salut.


I LA BICICLETA, L’ESPORT DE MODA?

Segons dades del CSD s’estima que, a Espanya en els últims 10 anys, han augmentat el número de llicències federatives en ciclisme un 70%.
En aquest augment es troben diferents disciplines de ciclisme i en cada una d’aquestes disciplines l’ajust de la bicicleta és diferent.

1.- Road o bicicleta de carretera convencional.
2.- MTB o bicicleta de muntanya.
3.- Bicicleta de gravel.
4.- Bicicleta de Triatló de mitja i llarga distància.
5.- Bicicleta de ciclocròs.

Què és la biomecànica?

Partim del fet de que un ciclista amateur realitza al llarg de la temporada aproximadament 2 milions de pedalades sobre la bicicleta.

La biomecànica és la ciència que estudia les forces internes i externes i com aquestes incideixen en el cos humà.
L’estudi biomecànic del ciclisme, correspon a una combinació multidisciplinar entre ciències de la salut i ciències físiques, per buscar una posició sobre la bicicleta, que ens permet evitar possibles lesions i optimitzar el màxim el nostre rendiment.
Cada ciclista té les seves peculiaritats, i per això és important realitzar una correcte valoració del ciclista de manera bilateral, mitjançant tests que permetin, conèixer l’elasticitat de la musculatura, el rang articular i saber detectar possibles disfuncions, compensacions, punts forts i dèbils.

Principals objectius d'un estudi biomecànic

L’objectiu de la biomecànica en la seva aplicació al ciclisme és l’obtenció de la posició ideal sobre la bicicleta. Aquesta en què es maximitzi la relació entre rendiment i salut terapèutica. Al final una postura adequada i personalitzada és la que ens permet anar més còmodes i, a conseqüència, millorar les nostres prestacions.

estudi_biomecanic_web--04--9339449.jpg

Per tant els estudis treballaran sobre 3 punts:

-Prevenció de lesions.

-Comoditat.

-Optimització de la pedalada millorant l’aplicació dels Vectors de Força.

Què vol dir que un estudi biomecànic ens ajuda a ser més efectius durant la pedalada?

Molt relacionat amb l’aerodinàmica i la sostenibilitat hi ha el concepte d’eficiència. Com sabem el ciclisme és un esport de resistència. El cansament i la fatiga que acumulem és bàsicament energètica. Per aquest motiu el que ens interessa és anar el més ràpid possible amb el menys desgast possible.

La nostra posició sobre la bicicleta pot afectar sobre l’economia, ja que si obliguem a treballar de més la musculatura de l’esquena i dels braços per mantenir una posició molt aerodinàmica estarem gastant energia extra només per mantenir la posició. I en certa manera estarem robant oxigen a les cames que són les que realment necessites aquest aport.

Cada ciclista presenta les seves característiques i condició física, i la principal tasca del biomecànic, és saber-les analitzar, orientar i corregir.

Hem de ser conscients que quan pugem a la bicicleta, principalment ens hem de centrar en gaudir....

Els angles que treballen les articulacions de l’extremitat inferior, és una referència externa del grau d’estirament del complex múscul-tendinós, aquesta longitud muscular i la seva velocitat de contracció són dos dels factors principals que afecten a la producció de la força muscular.

Modificant la posició del seient i/o la longitud del les bieles, és pot modificar la distància entre els tres punts de recolzament que té el ciclista (seient, pedal i manillar) modificant d’aquesta manera els angles de diferents articulacions que intervenen en la pedalada i per tant influint en la capacitat de producció de força muscular.
Per aquests motius resulta interessant relacionar el rang de moviment articular en que treballen els ciclistes, la configuració de la bicicleta i la potència generada en la pedalada.

Bicicletes exclusives per dona i per a home?

N’hi ha per a tots els gustos, ja que en aquest tema la cosa admet discrepàncies. Hi ha persones que defensen la teoria de que no hi ha d’haver diferències entre bicicleta d’home i de dona, ja que les diferències físiques entre ambdues no són suficientment importants com per justificar l’aparició de dissenys especials. Per altre banda trobem marques importants que si que conten amb una línia pensada exclusivament per dones i les seves característiques físiques.

La geometria del quadre podria ser un dels punts més importants, el canvis estructurals són evidents a simple vista tant en bicicletes de muntanya com de carretera amb la barra de direcció bastant més baixa i amb tot el tub horitzontal amb una caiguda una mica més pronunciada, el que es coneix com un major slooping que els permet guanyar mobilitat i agilitat en  la traçada.  A això sovint li hem d’afegir altres petites diferències en els components, com potències o manillars més curts, seients més amples i una relació de les velocitats una mica més gran per suplir la possible diferència de força respecte als homes.  A la resta de components com rodes, pedals o canvis les alteracions són nul·les.
Tot i les discrepàncies que poden sorgir, sobretot a nivell comercial, el que sí que en aquest cas cobra una especial importància, és fer un estudi
biomecànic complert per poder valorar i ajustar tots el components. Recordem que cada un de nosaltres som diferents, i tenim unes necessitats diferents sobre de la bicicleta.

EL DOLOR /MOLÈSTIES
SOBRE LA BICICLETA SÓN NORMALS?

La resposta és clara i contundent! NO!
Quantes vegades hem experimentat pròpiament o escoltat algun company dir:
- Tinc dolor a les lumbars, cervicals...
- Tinc dolor al genoll.
- Em fa mal al cul.
- Dèficit de força muscular.

biomecanica_molesties--03--2093201.jpg

Després d’un correcte estudi biomecànic el dolor ha de desaparèixer.

La complexitat del cos canvia i ens hem d’adaptar aquests canvis portat un seguiment per part del biomecànic.

configuracio_erronia_bici--02--2020922.jpg
La configuració de la bicicleta es un anàlisi multivariable, on cada element de la bicicleta influeix sobre l’altre.

L’ajust del peu a la bota, la talla del quadre, la longitud de la biela, l’alçada i retrocés del seient, la distància entre manillar i seient, han d’anar relacionades amb les característiques de la persona i l’especialitat dins el ciclisme.

El correcte ajust d’aquestes variables condicionarà el patró de les forces aplicades al pedal, el patró de reclutament muscular, el consum energètic, les forces d’arrossegament aerodinàmic, la possible aparició de lesions per sobre ús i la comoditat de la pedalada.

PER QUÈ NO HI HA LA COSTUM DE FER-SE UN ESTUDI
BIOMECÀNIC?

Primerament per desconeixement. Ens pensem que per fer un anàlisi biomecànic hem de ser ciclistes professionals. Molts no saben que els biomecànics dediquen part de la seva jornada laboral a barallar-se amb tots els cargols de la bicicleta per aconseguir la millor posició possible per cada ciclista sobre la seva bici, independentment del nivell que tinguin, cada ciclista és un món i a cada un d’ells té un objectiu diferent; uns comoditat, d’altres rendiment, d’altres resoldre molèsties i/o lesions, etc.

Acostumem a donar importància a la biomecànica, quan apareixen lesions!
Cal recordar que un estudi biomecànic és entre altres motius, necessari per evitar aquestes lesions i pedalar amb la millor tècnica possible sobre la bicicleta. Fer-se un estudi biomecànic no vol dir que desapareguin aquestes lesions ja adquirides que han aparegut sobre la bicicleta.

Per altre banda també ens trobem ciclistes que creuen que el correcte ajust de la bici, és escollir la millor talla i poc més... no saben que sense canviar el quadre, hi ha altres components com la potència, tija, seient... que ens permeten posicions molts diferents, des de molt tombat i aerodinàmic fins a molt enduranç i còmode. Però per això s’ha de realitzar un procés d’anàlisis i provar diferents opcions.

El ciclista que s’inicia, i desconeix la importància de la biomecànica i pensa que ja va en la millor posició possible, comet un error important, i això acaba provocant que assumeixi els dolors i molèsties com a quelcom normal que li passa a tothom, i que és el preu a pagar per anar en bicicleta.

Article publicat a l'Araeport n.14
Josep Casasampere i Laura Navarro Fisioterapeutes i biomecànics
@mic_centre_salut

Escriu el teu comentari

Comentari

Vols rebre el newsletter
de la revista?

Accepto rebre el Newsletter i la política de privacitat.