Tancar
31 Agost 2020
Excursions amb nens

DORMINT SOBRE RODES

UN CAP DE SETMANA PEL BERGUEDÀ Iniciem una nova secció destinada a totes aquelles persones amb ganes de viatjar i descobrir indrets de Catalunya amb autocaravana, càmper, furgoneta o qualsevol altre vehicle adaptat per a dormir-hi.

En aquesta primera edició ens endinsem en la comarca del Berguedà.

DIA 1

On dormim amb la càmper?

Fem parada al 4Riders bikepark situat a Avià, imprescindible per a tots els amants de l’adrenalina sobre la bici.
Per als clients del bikepark, hi ha una zona fantàstica on aparcar i dormir-hi amb la càmper o autocaravana, just entrant a mà esquerra.
S’hi accedeix per la C-26, sortint d’Avià en direcció a Solsona, per una pista de terra a mà dreta que et porta al pàrquing “els arbres blancs”, a prop d’un circuit de motocròs. No hi ha cap cartell específic que ho senyalitzi des de la carretera principal.
És bo de fer-hi nit el dia abans, així ja hi estàs instal·lat, t’assegures que hi tens lloc i et despertes a punt per començar l’activitat.
L’aparcament és de terra i està situat dins el bosc i sota els arbres; per tant hi ha força ombra. També pot ser que en algun lloc necessitis posar falques per anivellar. Més amunt hi ha un petit descampat pla on toca el sol, però tens bones vistes i queda obert. S’hi accedeix per una pista sense asfaltar.
De moment no hi ha cap servei addicional a la zona d’acampada, és a dir, no hi ha punt d’electricitat, ni lavabos, ni lloc on buidar o carregar d’aigua. Sí que hi ha un food truck on es pot comprar tot tipus de refrescs i begudes, entrepans calents i freds, hamburgueses i creps per omplir la panxa després de l’activitat. Encara que sigui de baixada, el descens amb bici cansa i hem d’agafar energia!

Pots treure la taula, les cadires, fer una bona migdiada i gaudir de la natura!

Quines activitats podem fer?

Farem saltar l’adrenalina fent unes baixades amb bici pel bikepark.
Per a aquells que encara no ho coneixeu, un bikepark és un conjunt de corriols o senders que s’han adaptat únicament per baixar-hi amb bicicleta de muntanya. Per pujar, s’utilitzen remuntadors, que poden ser des de telecadires o telefèrics, en el cas d’estacions d’esquí, o vehicles amb remolcs en el cas d’altres medis naturals.
S’utilitzen preferiblement bicicletes de la modalitat de descens o d’enduro. A grans trets, es caracteritzen per tenir un manillar i uns pneumàtics (o cobertes) més amples, fet que proporciona més estabilitat al baixar, el recorregut d’amortització de la forquilla és més ample i són de doble suspensió. Són bicicletes que estan pensades principalment per baixar a tota velocitat o per llocs molt tècnics i també per fer salts.

Les baixades es classifiquen per colors segons el nivell de dificultat. Les verdes són les més fàcils, les blaves són de dificultat mitjana, les vermelles difícils i les negres molt difícils. El color dependrà del tipus de terreny, si són baixades més tècniques, amb més pendent o si estan preparades per fer salts més difícils.

En el cas concret del 4Riders bikepark, tenim un remuntador que ens puja en un únic punt de sortida des del qual podem triar entre 3 baixades (blava, vermella o negra). És preferible començar per la més fàcil, per escalfar i veure el nivell, i anar pujant el grau de dificultat. La blava té molt “flow”, perquè està molt ben treballada, amb peraltes molt ben fets i salts molt assequibles que seran més o menys alts depenent de la velocitat que portis i la teva habilitat. La vermella té trams naturals més tècnics, amb pedres i arrels que compliquen la baixada combinats amb peraltes i salts. La negra és per als més atrevits i experts, ja que el grau de dificultat augmenta considerablement amb trams de fort pendent i pedres. El terreny és completament natural.
A l’arribada, hi ha un circuit de “minidescens”, perfecte per als més petits que s’inicien.

Tenen obert els 365 dies de l’any de 9.30h a 17h amb una hora de descans per dinar de 13.30h a 14.30h. S’ha de reservar plaça prèviament i pots fer tantes baixades com el cos i la bici aguantin, ja que el preu és per dia.

Si no vols baixar pel bikepark o bé hi vas d’acompanyant, pots fer una excursió de dificultat baixa fins al saltant del Grau.
Hi ha diferents camins per arribar-hi, un dels quals és des de la carretera principal, just sortint d’Avià en direcció a Solsona, seguint la pista situada a mà dreta i senyalitzada amb una marca groga sota el cartell La Caseta / Cal Grané. Anar i tornar són uns 4km amb un desnivell positiu d’uns 200m. aproximadament.

També pots sortir caminant des del mateix pàrquing “els arbres blancs” del bikepark, pujant per la pista. En aquest primer tram, es comparteix camí amb els vehicles que fan de remuntadors, però és poc tros. Arribarà un moment en què surt un camí ample i planer a mà dreta. Has d’anar seguint aquesta pista fins que quedarà tallada per uns blocs quadrats de formigó. Just darrere d’aquests blocs, surt un corriol a mà dreta que et porta fins el saltant d’aigua. Has d’estar al cas perquè no està senyalitzat. Per tornar, ho pots fer pel mateix camí.

Pots visitar el llac de Graugés, que és de fàcil accés amb càmper i tens una gran esplanada de terra just al costat on pots estacionar. Hi ha una passejada suau i agradable, d’uns 2km aproximadament, que voreja el llac. La caminada és apta per a tothom i amb unes bones vistes.

Resum del dia

On hem dormit: pàrquing “els arbres blancs” del bikepark, situat al costat d’un circuit de motocròs
Com arribar-hi: C-26, sortint d’Avià en direcció a Solsona, hi ha una pista a mà dreta que no està asfaltada que et porta al pàrquing. No hi ha cap cartell específic que ho senyalitzi des de la carretera principal.
Serveis: en aquest cas, no hi ha serveis excepte un food truck que obre en horari del bikepark.
Activitats: descens amb bicicleta pel 4Riders bikepark, excursió al saltant del Grau i visita al llac de Graugés.
Tens un dia més?

DIA 2

On dormim amb la càmper?

Després de l’adrenalina que ens ha deixat el dia al bikepark, tornem a la calma al santuari de Queralt, una mica més amunt de Berga. Allà hi ha un pàrquing asfaltat força pla on podrem descansar i gaudir d’unes magnífiques vistes del Berguedà i de les comarques veïnes. Està situat a uns 1.200m d’altitud i es troba al capdamunt de la serra de Queralt.
L’accés al pàrquing és per carretera amb algunes corbes, així que no hi ha cap mena de dificultat per arribar-hi.
El pàrquing no està equipat amb cap servei extra, excepte els que formen part del mateix santuari de Queralt, on trobareu també uns lavabos.

Tot i que Berga no està gaire lluny, aproximadament a uns 15 min. abans d’arribar al pàrquing, és recomanable mirar bé què necessitem per passar la nit i si volem fer una excursió l’endemà al matí, per no haver de tornar a baixar.

Des d’aquí s’accedeix a vies d’escalada esportiva per a tots els nivells i s’inicien rutes a peu a través de senders amb encant.
És un lloc agradable, envoltat de natura i un bon punt de partida per fer excursions.

Quines activitats podem fer?

Si t’agraden l’aventura i les alçades, des d’aquest mateix pàrquing pots fer diferents vies d’escalada esportiva. Tant si t’inicies en aquest món com si tens un rodatge, segur que aquí pots trobar la teva via, perquè hi ha diferents sectors amb graus molt variats.

Si ho prefereixes, també pots fer excursions a peu. Si tens poc temps i vols agafar una mica de gana per sopar, pots fer una breu ruta circular que surt pujant pel santuari de Queralt, en direcció el camí de les escales i tornant pel camí de la Font.
Però hi ha d’altres opcions amb recorreguts més llargs, ja que hi ha infinitat de camins i corriols senyalitzats amb marques i cartells.

També pots sortir amb la bicicleta de carretera i fer uns quants quilòmetres per les carreteres del Berguedà, algunes més transitades que d’altres, fins arribar als Rasos de Peguera.

Després de l’activitat, t’espera un lloc on poder descansar, gaudir de la feina feta i pensar amb la propera sortida. T’espera la teva casa “sobre rodes”.

Resum del dia

On hem dormit: pàrquing del santuari de Queralt, situat a uns 1.200m d’altura, al capdamunt de la serra de Queralt.
Serveis: no equipat.
Activitats: escalada esportiva, excursions a peu i ruta en bicicleta de carretera fins als Rasos de Peguera.

Roser Oliveras
Article publicat a l'Araesport n.16

Escriu el teu comentari

Comentari

Vols rebre el newsletter
de la revista?

Accepto rebre el Newsletter i la política de privacitat.