Tancar
10 Gener 2022
Salut i rendiment esportiu

EL MOVIMENT INCONTROLAT

El moviment normal o ideal és difícil de definir. De fet, no existeix una manera correcta de moure’s, podem fer una tasca de diverses maneres, reclutant la musculatura seguint estratègies diverses.

EL MOVIMENT INCONTROLAT
El moviment normal o ideal és difícil de definir. De fet, no existeix una manera correcta de moure’s, podem fer una tasca de diverses maneres, reclutant la musculatura seguint estratègies diverses.

Ens podem ajupir i agafar un objecte sense moure la part baixa de l’esquena i flexionant les cames. Però també ho podem fer flexionant l’esquena i amb les cames estirades. És més correcta l’una que l’altra? Tot depèn. Cadascú té unes característiques morfològiques i fisiològiques diferents. La millor opció serà la que ens asseguri un moviment eficient i minimitzi l’estrès fisiològic.

No a tothom li anirà bé tenir l’esquena totalment corregida de manera mantinguda per tal d’aconseguir la “postura correcta”. De fet, tenir una bona salut articular és sinònim de poder modificar la posició sense molèsties importants. Per tant, lmillor postura, és la que és canviant.

Qualsevol moviment necessita control i això, s’aconsegueix integrant la informació que ens arriba en l’àmbit sensorial amb la coordinació motora, mitjançant el sistema nerviós central. Si aquest control funciona correctament, tindrem un moviment òptim. El moviment òptim assegura que tant les tasques del dia a dia com les d’alta demanda de força i resistència, es puguin dur a terme de manera que es minimitzi l’estrès de les articulacions i que l’eficiència muscular sigui l’òptima. Tot i que això, s’hauria de donar de manera automàtica o inconscient.

Ara bé, quan hi ha una disfunció en el moviment, comencem a parlar de moviment incontrolat, que pot ser a gran escala o a petita escala, i aquest és probablement el causant de dolor i de la patologia degut a un patiment exagerat de certs teixits.

Perquè un moviment es pugui dur a terme correctament, hem de tenir llibertat en la zona articular, muscular i del teixit connectiu, així com, també, del teixit neural. Però sobretot ha de succeir un element fonamental, regulat pel nostre sistema nerviós: el control del moviment a nivell global i també per segments.

Posem-ne alguns exemples:

Dolor a la part baixa de l’esquena per excessiva flexió lumbar, el pacient es queixa de dolor en doblegar-se cap endavant. Pot ser a causa de:

- Moviment exagerat de la columna lumbar cap a la flexió.

- Rigidesa articular a l’alçada de la pelvis i el maluc.

- Poca extensibilitat dels isquiotibials i fibres superficials del gluti major.

Dolor a la part baixa de l’esquena per excessiva extensió lumbar, el pacient es queixa de dolor en canviar una bombeta del sostre. Pot ser degut a:

- Poca mobilitat entre vèrtebres cap a la flexió, augmentada en extensió.

- Es doblega cap endavant sense modificar la columna lumbar.

- Escurçament dels flexors del maluc i poc to abdominal.

Només són exemples i caldria valorar cas per cas, però per tal de corregir-ho, primer de tot caldria que la persona aprengui a moure’s sense dolor, ja sigui modificant la seqüència de moviments o bé la direcció.

Reduir la força de la gravetat en molts casos, també pot ser beneficiós durant els primers dies. Però s’ha demostrat en molts estudis que, aprendre a moure’s sense dolor o amb poca molèstia accelera la recuperació de la majoria de dolors neuromusculoesquelètics.

Després caldrà anar perfilant la mobilitat global i segmentària de cada articulació, que a la vegada despertarà o disminuirà el to dels músculs alterats pel dolor. Si tot va bé, arribarà un moment en què aquell gest que abans ens molestava ara el podem fer de manera funcional, amb força i sense dolor. És a dir, “el controlem”, primer de manera conscient i de mica en mica de manera més inconscient. A partir d’aquí, les demandes de cadascú d’acord amb la vida que faci o l’activitat que dugui a terme acabaran de decidir fins on cal arribar.

Com a conclusió, podem dir que si un moviment ens és dolorós és important de fer-ne una valoració sobre com l’estem fent. Segurament descobrirem que modificant petits elements que construeixen aquest moviment despertarem una musculatura abans adormida i aconseguirem fer el gest sense patir. És a dir, passarem d’un moviment descontrolat a un moviment controlat.

Article Guillem Puig Junyent
Fisioterapeuta i especialista en Teràpia Manual en el Concepte Maitland, dolor miofascial, punció seca i control motor.

Publicat a l'Araesport. 24

Escriu el teu comentari

Comentari