Tancar
04 Març 2020
Salut i rendiment esportiu

EL SECRET PER ACCELERAR EL NOSTRE METABOLISME

T’agradaria accelerar el metabolisme per perdre pes o per cremar més greixos? O t’agradaria activar el metabolisme de manera saludable, és a dir, que funcioni proporcionant-te més energia? Activa el teu greix marró i els teus mitocondris!

EL SECRET PER ACCELERAR EL NOSTRE METABOLISME
T’agradaria accelerar el metabolisme per perdre pes o per cremar més greixos? O t’agradaria activar el metabolisme de manera saludable, és a dir, que funcioni proporcionant-te més energia? Activa el teu greix marró i els teus mitocondris!

En el 1r món estem immersos en el món de la “comoditat” allunyant-nos del contacte directe amb la Natura: a l’hivern ens abriguem per capes, ens posem calçat gruixut i uns bons mitjons per no passar fred, sortim al migdia perquè hi toca més el sol, amb calefacció a la feina i a casa,… És a dir, estem evitant (inconscientment) a exposar-nos a l’estrès tèrmic, un element molt important en la nostra evolució.

PER QUÈ ÉS IMPORTANT L’EXPOSICIÓ AL FRED?

- Millora la crema de greix i l’absorció de glucosa per part dels músculs i per l’activació de l’hormona anabòlica adiponectina que sol estar baixa en obesitat, diabetis i malaltia cardiovascular.

- Enforteix el sistema immunitari: estem parlant d’una exposició curta i intensa, ja que una exposició perllongada al fred pot debilitar el sistema immunitari.

- Allarga la vida de les cèl·lules de manera similar als dejunis intermitents: s’activa l’autofàgia (eliminació de residus metabòlics de les cèl·lules).

- Disminueix el dolor.

- Millora símptomes de depressió lleu, augmenta la producció d’antioxidants com el glutatió.

COM PUC “FABRICAR” MÉS GREIX MARRÓ?

El teixit adipós marró, el greix marró o la grassa parda és un altre tipus de greix molt diferent que el greix blanc que coneixem tots i que no ens agrada massa. El greix marró té una funció molt important: produir calor! Ho fa a través dels seus nombrosos MITOCONDRIS i també per l’activació d’una proteïna.
Quan naixem tenim molta quantitat de greix marró. Si t’hi fixes, els nens petits de seguida tremolen o es mouen per produir calor i mantenir la temperatura corporal. A mesura que ens anem fent grans, l’anem perdent i queda concentrat al coll, a la part superior de l’espatlla i al pit. Podem recuperar i desenvolupar més teixit adipós marró exposant-nos al fred de manera controlada: exposicions intenses i curtes. D’aquesta manera, estem augmentant el metabolisme basal i, de retruc, cremem més greix. Amb això vull dir que podem notar que tenim més calor després de fer aquestes exposicions al fred perquè el cos continua cremant les calories que sobren en forma de calor, evitant que s’emmagatzemin en forma de greix blanc.
El dejuni i l’exercici físic també poden augmentar l’activitat del greix marró, però no tenen un efecte tan potent com l’exposició al fred.

I SI TINC POR A EXPOSAR-ME AL FRED?

Com tot, és recomanable començar poc a poc:

-De tant en tant, et poses menys roba o fas un passeig de 20-30 min amb roba lleugera.

-Entrena a l’aire lliure a l’hivern.

-Posa la calefacció més baixa a casa que notis una mica de fresqueta. També, la pots apagar de tan en tant.

-Neda en un mar o llac que l’aigua estigui fresqueta, inferior als 20ºC-24ºC.

-Fes-te dutxes d’aigua freda al final de la dutxa normal durant uns 2-3 minuts, sobretot a l’espatlla i coll.

Si vols aprendre més trucs de com exposar-te al fred sense emmalaltir, pots aprendre el mètode de l’home de gel Wim Hof: https://www.wimhofmethod.com/.

I ELS MITOCONDRIS, QUÈ SÓN?

Els mitocondris són uns petits éssers que s’encarreguen de produir energia en forma d’ATP, la moneda energètica de la vida. Aquests éssers tan poderosos viuen a dins de totes les cèl·lules del nostre organisme, és més, cada cèl·lula té centenars o milers de mitocondris.
Els mitocondris utilitzen l’oxigen que respirem per convertir l’energia dels aliments que mengem en forma d’ATP. Per això, és tan important menjar bé i respirar bé per assegurar el seu bon funcionament. Si no respirem bé ni ens alimentem bé i hi afegim una vida sedentària, els mitocondris també es tornen sedentaris i fabriquen radicals lliures que són molt tòxics pel nostre organisme.

Per tant, uns bons consells per accelerar el nostre metabolisme, per tenir més energia i cremar més greix serien aquests:

- Aprofitar l’hivern per sortir a fer exercici a l’aire lliure amb roba lleugera.

- Alimentar-nos adequadament a base d’aliments reals.

- Respirar bé i profundament d’aire pur i net, és a dir, cal estar en contacte amb la naturalesa, fer “banys de boscos”.

Ariadna Hernandez
www.ariadnahernandez.com
Farmacèutia i pscioneuroimmunòloga esportiva. Experta en nutrició esportiva.


Article publicat a l'Araesport n.12

Escriu el teu comentari

Comentari

Vols rebre el newsletter
de la revista?

Accepto rebre el Newsletter i la política de privacitat.