Tancar
01 Abril 2019
Triatló

EL TEU PRIMER TRIATLÓ

Si t’has plantejat iniciar-te en el triatló et vull donar la benvinguda a un esport exigent però meravellós. A priori no té molt sentit: ben d’hora al matí, has de córrer en direcció a una aigua gelada per nedar tan ràpidament com puguis

EL TEU PRIMER TRIATLÓ
Si t’has plantejat iniciar-te en el triatló et vull donar la benvinguda a un esport exigent però meravellós. A priori no té molt sentit: ben d’hora al matí, has de córrer en direcció a una aigua gelada per nedar tan ràpidament com puguis i sortir-ne “escopetejat” a buscar la teva bicicleta, (certament tota una gesta el fet de trobar-la entre la multitud), posteriorment has d’anar amb bicicleta moll, suat i normalment amb gust de sal, finalment, quan deixem la bici i les cames ja no poden més, ens hem de posar les sabatilles de córrer (també és realment complicat al principi) i arribar com es pugui fins l’esperada línia d’arribada.

Tot i això, som molts els que ens plantegem aquest repte i, gairebé tots els que s’inicien al triatló, repeteixen, fins al punt de tornar-se uns amants d’aquest apassionant esport. Així que, endavant!

Avui et vull fer una mica de guia de les passes que has de seguir si vols iniciar-te en el triatló.

PAS 1. Saber on ens posem!

El triatló és un esport que combina tres disciplines: natació, bicicleta i córrer, sense interrupció entre elles. La distància més reconeguda actualment és l’olímpica, que consisteix en nadar 1500m, fer 40 quilòmetres en bicicleta i 10 corrent. Tot i això, hi ha altres modalitats que contenen els mateixos esports i el mateix ordre, però diferents distàncies a recórrer: esprint (750m, 20km, 5km), doble olímpic (3000m, 80km, 20km), half-ironman (1900m, 90km, 21km) i ironman (3800m, 180km, 42km).

La llegenda popular diu que el triatló va començar amb una aposta entre soldats americans a l’any 1978 a la illa de Hawaii (on ara es fa el campionat del món de Ironman), per saber quin d’ells era el soldat més resistent i complert en cada esport i en el conjunt.

PAS 2. “Check in” i recomanacions de professionals.

El primer abans d’iniciar-te a un esport, SEMPRE hauria de ser valorar el teu estat de forma i si tens tota la “maquinària” a punt, per a portar-la a una situació estressant i exigent. Jo recomano a tots els atletes que es facin una revisió anual. Si per temes econòmics és difícil, doncs intentar-ne de fer mínim una cada dos anys. Penseu que ens gastem molts diners en tenir la millor bicicleta, en les sabatilles més lleugeres i en el neoprè que més còmode ens vagi, i a vegades oblidem el més important: el nostre cos.


Així doncs, un cop tenim feta la revisió mèdica i tot està correcte, cal saber què hem de fer per a poder resistir la competició. L’ideal és buscar un entrenador, que et guiï en les teves primeres passes i que t’ensenyi a anar progressivament fins al teu objectiu. Si no tenim la possibilitat de fer-ho, us recomano que, sobretot al principi, us rodegeu de persones o amics amb experiència en aquest esport. Els consells poden ser molt útils.

PAS 3. Què se’m dona bé?

Sempre he dit que el triatló és un esport pels mals nedadors, ciclistes fluixos i no bons corredors. Tenim l’avantatge de tocar diverses tecles, i l’inconvenient de no tocar-ne cap bé del tot. Però... en part aquí rau la gràcia! En algun moment, caldrà saber quina és la disciplina que millor se’t dona, i quina la que pitjor. Això és important, ja que tu vols acabar un triatló, i per a poder-lo acabar, has d’obtenir un “suficient” en totes les disciplines. Tenir coneixement de què és el que se’t dóna pitjor, pot ajudar molt a focalitzar els teus entrenaments.

PAS 4: Entrenar, o millor dit, temps per entrenar.

Ara ve la part que esperàvem, l’inici dels entrenaments. Seria tot molt fàcil si disposéssim de tot el dia per preparar el nostre repte, però el més normal és que hàgim de treballar, fer feines de casa, família... Així doncs, us recomano que us feu un “horari” del temps de què disposeu a la setmana per dedicar als entrenaments.

No necessites 20h setmanals quan t’inicies al triatló, ni molt menys. Crec sincerament que amb 6-7 hores setmanals és suficient per a poder assolir el nostre objectiu.

En aquest punt és quan prioritzar és imprescindible. Recordem el pas 3? Quin esport és el que ens costa més? Doncs, dedicarem un percentatge més gran de temps a aquest. Com que el problema normalment és la natació, us passaré un exemple d’entrenament setmanal en un atleta que s’inicia en el triatló. El podeu fer servir d’exemple, però no és un element que pugueu anar repetint setmana rere setmana, ja que llavors el cos s’estanca. En un altre article us parlaré d’aquest tema.

quadre_entreno_triatlo--4909559.jpg

Pas 5: L’esperat dia de la competició

Arribem al gran dia. El que hem estat esperant i pel qual ens hem estat preparant durant tant de temps, l’objectiu de l’any, el repte que t’havies marcat, el dia que has de donar tot de tu, el dia més important de tots els... Doncs no! Totes aquestes frases que a priori semblen motivadores, amb el temps, el que he acabat descobrint és que l’únic que fan és crear una sobrepressió que no té cap sentit en un esportista, i menys amateur. L’objectiu ja està complert: t’has tornat, o ets una persona esportivament activa, has disfrutat entrenant i has compartit diversos moments amb amics.

Avui només et queda gaudir d’un dia més d’esport. Tu tens la teva feina, la teva família ... i això, MAI deixarà de ser un hobbie i mai deixaran d’haver-hi triatlons les setmanes següents!

La nit abans has de poder dormir bé, i el matí, has de poder menjar: no se t’ha de tancar l’estómac pels nervis. Estàs preparat! Tingues confiança en tu mateix!

Lleva’t amb temps. Considero que si estàs al lloc on es produeix la cursa, llevant-te 2’5h abans és suficient.

Esmorza bé i conegut (bé no vol dir molt, vol dir la quantitat justa). Estem parlant d’una prova que durarà 1 h i poc si és sprint i entre dues i tres hores si es olímpic. Esmorza amb prou temps, jo considero que esmorzant entre 1’5h i 2h abans de la competició és suficient. Després vés cap al box amb prou temps també. Jo el que acostumo a fer és allargar una mica la volta per fer una estoneta de bicicleta (amb 15-20’ n’hi hauria d’haver prou) i així activar una mica les cames. Entra al box i deixa la bici tranquil·lament, agafant referències d’on està i seguint els patrons que has entrenat de col·locació de material i de seqüències de passes en les transicions.

Quan ja ho tens tot preparat, et col·loques el neoprè si és el cas, i et pots tirar a l’aigua una estoneta per activar una mica també la natació. No cal que et passis!! Neda suau i si vols algun canvi ben curt!

Arriba el moment on et criden per anar a la línia de sortida... la col·locació és clau perquè el puguis disfrutar, així que t’aconsello molt seriosament que et col·loquis AL LATERAL EXTERIOR i segons el teu nivell sempre apuntant un pèl més endarrere. Ja tindràs moltes curses per a poder sortir més endavant i al centre.

Doncs res... a esperar el tret de sortida i sobretot a disfrutar!
img-20170626-wa0023--9025545.jpg

Ricard Costa

Escriu el teu comentari

Comentari

Vols rebre el newsletter
de la revista?

Accepto rebre el Newsletter i la política de privacitat.