Tancar
17 Juliol 2019
Salut i rendiment esportiu

LA MARXA NÒRDICA

MÉS QUE CAMINAR AMB BASTONS Sortir a caminar amb un parell de bastons és del tot normal, fins i tot es podria dir que és poc habitual trobar un grup de senderistes on la majoria no vagin equipats amb dos pals de trekking.

LA MARXA NÒRDICA
Sortir a caminar amb un parell de bastons és del tot normal, fins i tot es podria dir que és poc habitual trobar un grup de senderistes on la majoria no vagin equipats amb dos pals de trekking. Però ja veurem que caminar amb un bastó a cada mà, “punxant olives”, difereix molt del que es coneix com a Marxa Nòrdica.

La Marxa Nòrdica, té els seus inicis a Finlàndia, els anys 30, on els esquiadors de fons l’utilitzaven per entrenar-se durant els mesos que no tenien neu. Més endavant, a Finlàndia mateix, es va començar a introduir a les escoles secundàries com a variabilitat en l’aprenentatge motriu, i finalment a finals dels noranta es van començar a fer les primeres marxes populars amb bastons i a dissenyar material específic.

La podríem definir, doncs, com una activitat que amplifica la nostra manera de caminar natural amb l’ajuda activa dels bastons, que permeten impulsar-nos endavant i lluitar contra la força de la gravetat, per obtenir una gran activació muscular i adoptar una postura biomecànicament més correcta. És per això que si en dominem bé la tècnica, es converteix en una activitat molt completa i a la vegada, terapèutica.

De tots els seus beneficis, en podem destacar els següents:

Un 70% més d’activació muscular que caminar normal: això es tradueix en una menor càrrega a nivell de la columna a causa de la major sustentació per part de la musculatura del tronc i braços.

Drenatge limfàtic de les extremitats superiors: això converteix la Marxa Nòrdica en una activitat perfecte a nivell oncològic per prevenir el limfedema. Això es deu principalment al bombeig muscular que exerceix la mà i el tríceps en els moments d’empènyer i deixar anar el bastó.

Mobilització de les cintures escapular i pèlviques: cada vegada més rígides a mesura que envellim, aquests moviments de dissociació ajuden a amplificar els nostres rangs articulars.

Ens permet caminar més ràpid sense percebre un gran increment de l’esforç: l’ús correcte de la tècnica permet fer un caminar més eficient, és a dir avançar més cansant-nos el mínim possible. És per tant una gran eina per la readaptació a l’esforç en persones amb patologia cardiorespiratòria o senzillament que parteixen d’una tolerància a l’esforç disminuïda.

Ens fa ser més conscients del nostre cos: emprar la tècnica correctament requereix una atenció especial sobre com ens movem i què sentim respecte el nostre cos i l’entorn, i activar el nostre sistema nerviós central per tal de coordinar els dos hemisferis, fet que crea noves connexions a nivell neuronal.

Una potent vessant social: per últim, aquesta activitat sol ser una font inesgotable de companyies i entorns nous per descobrir, que fan un “reset” al nostre sistema nerviós central i ens permet veure les coses d’una altra manera.

Hem vist doncs que és una bona tècnica per fomentar l’exercici físic a nivell terapèutic, i prevenir o pal·liar així moltes patologies sistèmiques i neuromusculars. Però un ús correcte de la tècnica, utilitzada en terrenys de més desnivell, pot ser un gran complement per a corredors de muntanya que busquen superar pendents amb més eficiència i menor desgast muscular d’extremitats inferiors.

No s’hi val, però, a agafar els bastons i dir que te’n vas a fer marxa nòrdica. És important primer establir una bona base tècnica, ja que, si no, és difícil que en puguem aprofitar els beneficis.

L’aspecte tècnic seria motiu d’un altre article, potser força més extens. Per tant, us recomano que us deixeu guiar per un instructor o professional de la salut format en la tècnica, que en conegui els secrets, tot i que alguns ja us els he desvelat.

Ja ho sabeu, el moviment és vida.

Per Guillem Puig Junyent. ARAESPORT n.5
Fisioterapeuta col·legiat n. 8369
Especialista en teràpia manual, dolor miofascial i punció seca, Corredor i escalador.

Escriu el teu comentari

Comentari