Tancar
02 Maig 2021
Excursions

RACONS DE MONTSERRAT - ERMITA DE SANT JAUME

És una de les ermites menys visitades ja que està en runes, però el seu emplaçament la fa única. L’ermita de Sant Jaume es va construïr en una bauma, mig penjant d’una lleixa de la Gorra Marinera i té unes vistes increïbles. Una excursió de baixa dificultat que ens portarà a sentir l’essència de Montserrat.

Aproximació

Des del Monestir, prenem el camí de les escales direcció a Sant Jeroni. Un cop arribem a la plaça de Santa Anna, en 20´aprox., agafem el corriol de l´esquerra que condueix al Funicular de Sant Joan. Arribats a l’estació superior del funicular, caminem per la pista que ens porta a Sant Joan i a Sant Onofre. A pocs metres ja veurem la Gorra Marinera (primera agulla) i l´ermita. Seguim per la pista fins a un cartell d´escalada que hi ha a peu de paret, just darrera comença un corriol que ens durà al peu de l’ermita. Ara només faltarà grimpar una vintena de metres amb precaució. Aquest recorregut és aproximativament d’una hora, 3´2 km i 450 m. de desnivell positiu.

Si us voleu estalviar la forta pujada, podeu agafar el Funicular de Sant Joan, d’aquesta manera només haureu de caminar uns 10 minuts com a molt.

Una altre manera per accedir-hi, és escalant algunes de les vies de la Gorra Marinera, com per exemple la via De les Sargantanes ( IV+, R4 ) o la via Pel Davant ( V, R3 ), on les reunions 4 i 3 et deixen a la mateixa lleixa de Sant Jaume.

L´ermita

De l’ermita, ara només en queda algun mur en runes, va ser destruïda per l’exèrcit francès l´any 1812. Però el que la fa realment especial és el lloc on està, una lleixa allargada, més ample al principi on hi ha arbres i un pou, i més estreta als seus extrems. Des d’una banda podem viure l’experiència d´estar en mig d´una paret, amb vistes d´ocell al Monestir, un lloc privilegiat des d’on es veu Sant Jeroni, El Cavall Bernat o les impressionants agulles de Sant Benet ( L´Elefant, La Mòmia, La Momieta, La Prenyada i la Panxa del Bisbe). I, a l´altre extrem, hi ha la bauma, d´entrada còmode i amb poc ambient, però a mesura que t´acostes al final, queda més penjada i guanya sensació de paret. Gràcies a la seva orientació a l’Est, es pot gaudir d´una bona sortida del sol sempre i quan hi anem ben d´hora!.
Sant Joan i Sant Onofre

Aprofitant la proximitat d´aquestes dues ermites, fer-los una visita és una bona combinació per a la nostra excursió. Arribarem a Sant Joan i Sant Onofre en 5 minuts. Igual que l’ermita de Sant Jaume, Sant Onofre també es troba situada en una lleixa i fou destruïda per l´exercit francès el 1812.

Aquestes tres ermites estan situades a la zona de Tebes, si passeu amb el mínim impacte possible, sense fer soroll, segurament hi veureu algunes cabres salvatges, re-introduïdes al Parc Natural de Montserrat el 1995.

Cal recordar que ens trobem en un espai protegit i hem de procurar, més que mai, ser respectuosos amb l’entorn, comportar-nos de manera responsable i no deixar rastre del nostre pas.

Descens

Per la tornada, podem desfer el camí de pujada o baixar per Sant Miquel, quedant així una ruta circular. Per aquesta segona opció, des de l´estació superior del Funicular de Sant Joan (on hi trobareu l´Aula Natura), prenem la pista direcció a la Capella de Sant Miquel. Els primers metres del camí són ascendents, però després és tot baixada fins al Monestir. Passada la Capella, a mà dreta, trobem un petit desviament que porta a la Creu de Sant Miquel, un excel·lent mirador amb unes vistes privilegiades al Monestir. En aquest punt és fàcil trobar-se amb un bonic mar de núvols. Després només caldrà seguir la pista i en pocs minuts arribarem al punt de partida, acabant l’excursió en aproximadament unes dues hores i mitja.
Albert Mendoza Torrents
Article publicat a l'Araesport n.20 (Maig/Juny 2021)