Tancar
06 Novembre 2021
Racons de Montserrat

Racons de Montserrat: L'elefant

A la regió de Tebaida hi trobarem agulles que semblen esculpides expressament, com l´Elefant o la Mòmia. Aquesta vegada us proposem visitar l'ermita de Sant Salvador i el cim de l´Elefant, una de les millors excursions montserratines.

A la regió de Tebaida hi trobarem agulles que semblen esculpides expressament, com l´Elefant o la Mòmia. Aquesta vegada us proposem visitar l´ermita de Sant Salvador i el cim de l´Elefant, una de les millors excursions montserratines sense cap mena de dubte.

Itinerari

Sortim de Santa Cecília cap a l´esquerra, per el GR (camí de l´Arrel) direcció al Monestir, vorejant la cara nord de la muntanya. Passat el Cavall Bernat i abans de la Canal del Pou del Gat (senyalitzada), prenem la Canal Plana, aproximadament al Km 2,5. És un fàcil corriol de pujada, un xic brut en algun punt, on haurem de passar per sota d´algun arbre caigut. En aquesta canal començarem a trobar marques grogues.

Una vegada a d´alt, baixem pocs metres a buscar el camí que agafarem a l´esquerra, sense deixar les marques grogues. Quan arribem a un tram amb molta pedra on el camí fa un gir a l´esquerra, veurem davant nostre l´Agulla de la Prenyada (amb la seva panxa) i una agulla més petita al nord, l´”Aborto”.

Seguim el camí ara amb pujada. Quan el camí gira a la dreta (abans de l´Agulla de l´”Aborto”) i ja veient el cim de l´Elefant, ens enfilem per la carena seguint les fites, sempre pel camí més evident. Amb precaució haurem de pujar per unes plaques tombades (molt fàcil, però amb una certa exposició en algun punt), fins a una xemeneia estreta d´uns 2,5 metres.

Aquesta xemeneia és el pas amb més compromís de l’excursió, caldrà encaixonar-nos entre paret i paret i enfilar-nos, per superar aquest ressalt de 2,5 metres.
Si decidiu no fer aquest últim pas, seguirà sent una bonica sortida, però si ho supereu, gaudireu d´un cim i unes vistes increïbles i un dels millors indrets per veure la sortida del Sol.
Aquesta via és la que fan servir els escaladors per baixar del cim, quan han escalat l´Elefant o la seva magnifica trompa.

Al Febrer del 2018, hi vaig pujar amb el meu fill de 4 anys, evidentment, assegurat amb arnes i corda.
Per baixar haurem de desfer el mateix camí de pujada.

Una vegada tornats al camí i passada l´agulla de l´”Aborto”, ja veiem l´imponent agulla de la Mòmia, on la seva morfologia recorda la màscara funerària de Tutankamon. A pocs metres arribarem a un creuament de camins, el de l´esquerra puja una mica i el de la dreta és de baixada. Si agafem el de l’esquerra, arribarem a l´ermita de Sant Salvador, una ermita construïda aprofitant una balma al peu de l´Elefant, petita, acollidora i pintoresca amb una porta, finestres i cisterna per recollir aigua de la pluja. Per mi un dels millors racons de Montserrat.
Per tornar al punt de partida, desfarem el camí. Una altra opció és fer una ruta quasi circular, baixant fins al camí que, cap a la dreta ens portarà a l´ermita de Sant Benet, i cap a l´esquerra, al Pla de la Trinitat, GR que ens tornarà a Santa Cecilia.

Una altre manera d´arribar a Sant Salvador, és sortint del Monestir i agafant el camí de Sant Jeroni. Pujarem per les escales fins a la Plaça de Santa Anna, on agafarem la bifurcació de la dreta direcció a Sant Benet. Uns metres abans d´arribar a Sant Benet, prendrem el corriol a la dreta on hi ha un arc d´una porta, el travessarem i seguidament agafarem el trencall de l´esquerra (senyalitzat amb marques grogues). Fent una pujada en ziga-zaga arribarem a Sant Salvador i a l´Elefant.

Aquesta opció és una mica més curta que l´anterior, però amb força desnivell positiu, això si, amb unes boniques vistes a Gorros, la Panxa del Bisbe i La Prenyada.